Semmelmuffins- glutenfria

Förra helgen hyllade jag ju den glutenfria semmelkladdkakan som vi åt. Så otroligt god. Och idag provade jag ytterligare en variant på semlan. Muffinssemla. Har sett massor med recept lite här och där men fastnade för Niiinis variant och gjorde den glutenfri istället. Otroligt god! Och så mycket snabbare att slänga ihop än riktiga semlor.

 

Semmelmuffins- glutenfria ( 12 st) 3 ägg 2 dl strösocker 100 gram smör 1 dl filmjölk ca 3 dl glutenfri mjölmix( jag använde mig av Leilas blåa) 2 tsk kardemumma 2 tsk bakpulver grädde mandelmassa eller vaniljkräm

Smält smöret och låt det svalna lite. Häll i filmjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda det sedan med äggsmeten. Rör försiktigt ner det smälta smöret och filmjölken. Skeda upp i 12 formar, på muffinsplåt. Ställ in i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 min. Känn med en sticka att muffinsen är torr rakt igenom( dvs inget kladd på stickan). Skär av toppen. Vispa grädden. Riv mandelmassan och blanda samman med grädden. Alternativt lägg en klick mandelmassa (ev. vaniljkräm) och spritsa på grädde. På med toppen och pudra över florsocker.

Krämig broccolisoppa med halloumi

Lördagslugnet har infunnit sig. Magen är mätt efter härlig och mättande lunch som jag tänkte passa på att dela med mig.

När sonen heller väljer denna soppa istället för pasta och korv. Då vet man att det är bra betyg;)

Broccolisoppa med halloumi (ca 4 pers) 1 broccolihuvud 2 potatisar 1/2 blomkålshuvud 1 grönsaksbuljongtärning + vatten 2-3 msk grädde paprikakrydda salt & peppar 1 halloumi

Skala potatisen och dela den i mindre bitar,  Skär hela broccolin och blomkålen i bitar. Täck grönsakerna med vatten och tillsätt grönsaksbuljongen. Låt grönsakerna koka i ca tio minuter. Skär halloumin i små bitar och stek dem gyllenbruna. Mixa soppan slät med en stavmixer( kolla så att det inte är för mycket vätska kvar först). Tillsätt grädde och smaka av med paprikapulver, salt och peppar. Servera soppan direkt med den stekta halloumin och ev lite picklad rödlök.

Mums!

Taco Feast med Quorn

Äntligen fredag!

Tyvärr innehåller denna fredag även lite VAB men nu är det på sluttampen så det finns helt klart mer energi i sonen än vad det gjorde i början av veckan. Nu hoppas vi att räcker med bacillerna på ett tag.

Fredagar innebär oftast att det serveras Tacos till middag. Men inte hemma hos oss. Här brukar vi ju oftast göra någon god pasta men ikväll händer det. Ikväll blir det TACO Feast här hemma. Med Quorns färs. Har nämligen fått ett underbart bud som jag ser framemot att sätta tänderna i.

Visste ni?

Quorns färs vs svensk nötfärs = 70% mindre fett 30% färre kalorier 85% mindre koldioxidutsläpp

Jag visste såklart att det är bra för både hälsa och miljö att äta mindre kött men att det gjorde så stor skillnad var jag inte medveten om.

Taco Feast med Quorn Färs  Taco Feast med Quorn Färs Taco Feast med Quorn Färs

Taco Feast- 4 portioner 1 paket Quorn Färs (300g) 3 msk hemgjord tacokrydda 3 msk olja 1 dl vatten

Tomatsalsa: 5 medelstora tomater 1/2 rödlök, skalad och delad i fyra bitar 1 vitlöksklyfta 2 msk olivolja 1/2 tsk chiliflingor En nypa salt och svartpeppar

Lägg tomaterna, lök och vitlök på en plåt. Häll på olja, blanda väl och låt stå i ugnen vid 180 grader i 15 minuter. Låt svalna en stund och ta bort skalet på tomaterna. Kör i en matberedare tillsammans med lök och vitlök tills de blivit grovt hackade. Rör i salt, svart peppar och chiliflingor.

Avokadoröra: 1 mogen avokado 1 vitlöksklyfta, krossad 1/2 stor tomat, urkärnad och tärnad 1/2 grön chili, finhackad 1 liten knippe färsk koriander En nypa salt Lite pressad limesaft

Mosa avokadon i en skål. Blanda i vitlök, tomat, salt, grön chili, koriander och limesaft.

Till servering: Tortillabröd/tortillachips ( glutenfria) Tomatsalsa Avokadoröra Picklad rödlök Inlagd chili Sallas Majs Tomat Gurka Paprika

Bryn färsen i smör eller olja i en stekpanna. Tillsätt tacokrydda, vatten och rör om ordentligt. Koka utan lock i ca 5-10 minuter. Smaka av med salt. Servera tacofärsen i tortillabrödet tillsammans med alla tillbehör.

Spröda nutellabakelser- glutenfria

Nästa fredag är det en temadag som defintivt kommer uppmärksammas här hemma. Nutellans dag! Älskar nutella! Och barnen lika så. Så gissa om dessa godingar uppskattades när jag provbakade dem i helgen;) 

Superenkelt, behövdes bara 3 ingredienser. Det svåraste var att få dem snygga men men. 

Orginalreceptet hittade jag här.

DSC_0739

Spröda nutellabakelser- glutenfria

4 smördegsplattor- glutenfria 4 – 6 msk rumsvarm nutella 1 uppvispat ägg Florsocker för garnering

Ställ ugnen på 225 grader. Kavla smördegsplattorna något. På ena sidan brer du ut en klick med nutella. Vik ihop till ett paket, pressa ihop kanterna med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg. Ställ in i mitten av ugnen och grädda dem i ca 10 minuter ( eller tills de blivit frasigt gyllenebruna).Innan servering , pudra över florsocker.

tellabakelser- glutenfria

Mums!